Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2011

Το τρέχον τεύχος του TC / The current issue of TC

Στην ηλεκτρονική έκδοση του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού TC: A Journal of Textual Criticism 16 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα τα οποία μπορούν να καταφορτωθούν σε μορφή pdf:

RBL 9/9/2011

A. Graeme Auld and Erik Eynikel, eds., For and against David: Story and History in the Books of Samuel
Reviewed by Frank H. Polak

Philip Culbertson and Elaine M. Wainwright, eds., The Bible in/and Popular Culture: A Creative Encounter
Reviewed by Claudia Setzer
Reviewed by Anthony Swindell

Thomas Holsinger-Friesen, Irenaeus and Genesis: A Study of Competition in Early Christian Hermeneutics
Reviewed by Thomas Andrew Bennett

Philip J. King, The Bible Is for Living: A Scholar's Spiritual Journey
Reviewed by Jeffrey L. Staley

Nina E. Livesey, Circumcision as a Malleable Symbol
Reviewed by Matthew Thiessen

Aliou Cissé Niang, Faith and Freedom in Galatia and Senegal: The Apostle Paul, Colonists and Sending Gods
Reviewed by Davina C. Lopez

Ilaria Ramelli, Hierocles the Stoic: Elements of Ethics, Fragments, and Excerpts
Reviewed by Douglas Estes

Karl Olav Sandnes, The Gospel 'According to Homer and Virgil': Cento and Canon
Reviewed by Dennis R. MacDonald

Christa Schäfer-Lichtenberger, ed., Die Samuelbücher und die Deuteronomisten
Reviewed by Graeme Auld

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Στο νέο τεύχος του Scriptura / In the current issue of Scriptura

Το τρέχον τεύχος του Scriptura 105 (2010) είναι αφιερωμένο στη μαύρη θεολογία και στο θέμα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, όπως αυτό θα μπορούσε να προσεγγισθεί μέσα από τα κείμενα της Αγίας Γραφής. Μεταξύ των πολύ ενδιαφερόντων άρθρων αυτού του τεύχους σταχυολογούμε τους τίτλους εκείνων που παρουσιάζουν βιβλικό ενδιαφέρον:
 
  • Lehlohonolo Bookholane, "History, text and hermeneutics : a black theology appraisal of Judges 12:1-6 translations into African languages", 481-493
  • Elelwani Farisani, "Black biblical hermeneutics and ideologically aware reading of texts", 507-518
  • Hendrik J. Bosman, "Humankind as being created in the 'image of God' in the Old Testament : possible implications for the theological debate on human dignity", 561-571
  • L.J. Claassens, "Resisting dehumanization : acts of relational care in Exodus 1-2 as image of God's liberating presence", 572-580
  • Johann DuPlessis, "Human dignity according to the Gospel of Luke", 581-593
  • Louis C. Jonker, "Human dignity and the construction of identity in the Old Testament", 594-607
  • Douglas G. Lawrie, "The dialectic of human dignity and human finitude in the psalms and the wisdom literature", 608-620
  • Jeremy Punt, "Mapping human dignity in the New Testament : concerns, considerations and concepts", 621-635

Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

Ημερίδα για το κήρυγμα / Conference on preaching

Το Ίδρυμα "ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ" με αφορμή την έκδοση του Κυριακοδρομίου των βιβλικών καθηγητών οργανώνει το Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011 ημερίδα με θέμα: 

"Ας συζητήσουμε επιτέλους για το κήρυγμα" 

Η ημερίδα θα ξεκινήσει στις 10.00 π.μ. και θα λάβει χώρα στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Αμφιθέατρο Λεωνίδας Ζέρβας) - Βασ. Κων/νου 48, Αθήνα 

Ομιλητές θα είναι οι: 
  • π. Αντώνιος Πινακούλας, "Το ομιλητικό κήρυγμα του Μηνιάτη και του Θεοτόκη"
  • Γ. Μποροβίλος, "Το ευσεβιστικό κήρυγμα κατά τον 19ο και τον 20ο αι."
  • π. Δημήτριος Μπαθρέλλος, "Ο καρδινάλιος Νιούμαν και το κήρυγμα"
  • Στ. Ζουμπουλάκης, "Η κηρυγματική θεωρία και πράξη  του Ντήτριχ Μπόνχαιφφερ"
  • π. Ευάγγελος Γκανάς, "Ένας προτεστάντης κήρυκας της "καθολικής" Εκκλησίας: η περίπτωση του Στάνλευ Χάουερβας"
  • αρχιμ. Θεοδόσιος Μαρτζούχος, "Κήρυγμα στον ίδιο πάντα ναό"
  • πρωτ. Βασίλειος Χαβάτζας, "Το κήρυγμα στην πραγματικότητα" 

Το τρέχον τεύχος του NTS / The current issue of NTS

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού New Testament Studies 57:4 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

John Moles, "Luke's Preface: The Greek Decree, Classical Historiography and Christian Redefinitions", 461-482
Ο μοναδικός τρόπος γραφής του προλόγου του κατά Λουκάν ομοιάζει πολύ με ένα ελληνικό διάταγμα. Μαζί με άλλες ενδείξεις η δομή αυτού του αποσπάσματος τοποθετεί το κατά Λουκάν στην παράδοση της ιστοριογραφίας των κλασσικών χρόνων. Επίσης δημιουργεί μία σειρά σημαντικών συνδέσεων με την αφήγηση και συμβάλλει στη διευκρίνιση: της σχέσης μεταξύ της ρωμαϊκής εξουσίας και του Χριστιανισμού και μεταξύ της κλασσικής ιστοριογραφίας κι εκείνης του Λουκά, του χαρακτήρα της χριστιανικής πολιτείας, της ανωτερότητας της ιστοριογραφίας του Λουκά έναντι εκείνης της κλασσικής εποχής και της προηγούμενης χριστιανικής, της υπεροχής του θεολογίας του Λουκά και της υπεροχής της "ανταμοιβής" από τη χριστιανική διδασκαλία του Λουκά έναντι εκείνης των κλασσικών ιστοριογράφων, όπως για παράδειγμα του Θουκυδίδη, του Λιβίου και του Αυγούστου κι εκείνων της ρωμαϊκής πολιτείας.  

David L. Mealand, "Is there Stylometric Evidence for Q?", 483-50
Υφολογικές έρευνες οι οποίες έγιναν έχουν ως σκοπό να εξακριβώσουν, εάν στο κατά Ματθαίον το υλικό της Q διαφέρει στο ύφος από εκείνο του ιδιαίτερου υλικού του Μτ. Διάφορες άλλες μετρήσεις επίσης έγιναν οι οποίες οδηγούν το συγγραφέα του άρθρου στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να προτιμηθεί η Θεωρία των Δύο Πηγών έναντι της θεωρίας που προτάθηκε από τους Farrer, Goulder και Goodacre.  


John Ashton, "The Johannine Son of Man: A New Proposal", 508-529
Πώς μπορεί να εξηγηθεί η σχέση του μοτίβου ανόδου/καθόδου με το τον Υιό του Θεού στο κατά Ιωάννην, αν τελικά δεν ισχύει η θεωρία για τον γνωστικισμό; Το "ἀναβέβηκεν" (3, 13) γενικά θεωρείται ότι αναφέρεται στην τελική άνοδο του Ιησού. Όμως ο Odeberg υποστήριξε ότι αναφέρεται σε μία παράδοση της ανόδου του Ιησού στον ουρανό κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής του. Ο Bühner υποστήριξε ότι πρόκειται για διπλή αναφορά -σε μία άνοδο ενός οραματιστή που συμπεριλαμβάνει και τη μεταμόρφωσή του σε ουράνιο ον και μία τελική άνοδο μετά το θάνατο. Ωστόσο αγνοεί την πιθανότητα, η οποία επισημάνθηκε από τους Jarl Fossum και Morton Smith, η παράδοση της μεταμόρφωσης να στηρίζεται σε μία αυθεντική μνήμη.  Στα κεφ. 9 και 5 ο ευαγγελιστής αναγνωρίζει ότι ο Ιησούς έχει την εξουσία του Υιού του Ανθρώπου. Βλέπει τη σταύρωση ως δόξα (3, 14) κι ακολουθεί η δήλωση της ανόδου του Ιησού, της καθόδου και του δοξασμού του καθώς επίσης και η περιληπτική αναφορά στην αγάπη του Θεού προς τον κόσμο. 

Alan Bale, "The Ambiguous Oracle: Narrative Configuration in Acts", 530-546
Σε αυτό το άρθρο σκιαγραφείται ο τρόπος με τον οποίο ένα μέσο της πλοκής στο Πρξ 1, 6-8, το οποίο για λόγους ευκολίας ονομάζεται εδώ "αμφίσημος χρησμός"  ελέγχει και επηρεάζει την αφήγηση, τη συνοχή της και διευκολύνει την ερμηνεία της. Ο συγγραφέας ξεκινά εξετάζοντας την τρέχουσα ερμηνεία των στίχων και υποστηρίζει ότι δεν αρκεί για να εξηγηθεί η αφηγηματική προσαρμογή σε διάφορα σημεία. Στη συνέχεια προτείνει μία εναλλακτική ερμηνεία σύμφωνα με την οποία η παρερμηνεία του χρησμού από τους αποστόλους οδηγεί στην εκπλήρωση της θεϊκής θέλησης. Αυτή η ερμηνεία βρίσκει ισχυρά ερείσματα στη γραμματεία που είναι σύγχρονη με το βιβλίο των Πράξεων.  

L. L. Welborn, "Paul and Pain: Paul's Emotional Therapy in 2 Corinthians 1.1–2.13; 7.5–16 in the Context of Ancient Psychagogic Literature", 547-570
Η "θεραπευτική επιστολή" στο 2 Κορ 1, 1 -2, 13. 7, 5-16 παρέχει υλικό για μία συγκριτική ανάλυση της άποψης του Παύλου για τα συναισθήματα και τη συναισθηματική θεραπεία μέσα στη συνάφεια της αρχαίας ψυχαγωγικής γραμματείας. Η προσέγγιση εκ μέρους του Παύλου της "μεταμέλειας" και της "μετάνοιας" καθιστά σαφή την εξοικείωσή του με τη συζήτηση των φιλοσόφων σχετικά με το ρόλο των παθών στην ηθική εξέλιξη του ανθρώπου.  Η περιγραφή του "πόνου" από τον Παύλο φαίνεται να μην ταιριάζει μέσα στη συνάφεια της αρχαίας ψυχαγωγικής γραμματείας η οποία διαμορφώθηκε από μία στωικίζουσα θεωρία για τα συναισθήματα. Ο Παύλος αναδεικνύεται μέσα από αυτήν τη συγκριτική ανάλυση ως ο εκφραστής μίας αλλαγής της αρχαίας θεωρίας για τα συναισθήματα και την πρακτική της συναισθηματικής θεραπείας.  

Don Barker, "The Dating of New Testament Papyri", 571-582
Η στενή χρονολόγηση των αρχαίων καινοδιαθηκικών παπύρων και η μεθοδολογική προσέγγιση που χρησιμοποιείται θα πρέπει να αμφισβητηθούν υπό το φως της αναγνώρισης των δυσκολιών της χρονολόγησης με βάση τις παπυρολογικές ενδείξεις και ειδικότερα τη χρήση χρονολογημένων παπύρων φιλολογικών κειμένων. Η θέση που υποστηρίζεται στο παρόν άρθρο είναι ότι για τη χρονολόγηση των παπύρων της Κ.Δ. ή οποιουδήποτε παπύρου φιλολογικών κειμένων είναι η τοποθέτηση του χειρογράφου στη σειρά των μαρτύρων και αξιοποιώντας άλλους παπύρους οι οποίοι ανήκουν στην ίδια σειρά κι η διαπίστωση στη συνέχεια σε ποια στιγμή της ιστορίας αυτής της εξέλιξης ανήκει. Ως παράδειγμα εξετάζονται οι πάπυροι: P52, P67+ και P46.

John K. Goodrich, "Erastus of Corinth (Romans 16.23): Responding to Recent Proposals on his Rank, Status, and Faith", 583-593
Οι μελέτες για τον Έραστο, τον οικονόμο της Κορίνθου ( Ρωμ 16, 23), συνεχίζουν να συζητούν σημαντικά στοιχεία της ταυτότητάς του, όπως για παράδειγμα τη θέση του στη διοικητική ιεραρχία, την κοινωνικο-οικονομική του θέση ακόμη και τη θέση του ως πιστού μέσα στην κοινότητα. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι ο Έραστος ήταν ένας χριστιανός ο οποίος διετέλεσε άρχοντας της Κορίνθου και ασκεί κριτική σε δύο διαφορετικές μελέτες, στην θέση του Weiss ότι η Κόρινθος δεν είχε οικονόμο και τη θέση του Friesen ότι ο Έραστος ήταν ένας μη χριστιανός δημόσιος δούλος.  

Wally V. Cirafesi  and Gerald W. Peterman, "Πίστις and Christ in Hippolytus's De Christo et Antichristo: A Response to Michael F. Bird and Michael R. Whitenton", 594-603
Το άρθρο είναι η απάντηση στο πρόσφατο έργο των Michael F. Bird και Michael R. Whitenton στο οποίο υποστηρίζουν ότι το έργο του Ιππολύτου De Christo et Antichristo παρέχει ένα σαφές παράδειγμα της υποκειμενικής γενικής "πίστις Χριστοῦ" και σαφώς ταυτίζει την πίστη ως το θάνατο του Ιησού στο σταυρό. Ωστόσο, υπό το φως (1) μίας σαφούς παραλλαγής του κειμένου και (2) του ρόλου που διαδραματίζει η πίστις στη θεολογία του Ιππολύτου για το μαρτύριο οι συγγραφείς καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η φράση είναι σαφώς αντικειμενική γενική. 

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2011

Στο τρέχον τεύχος του RivBibl / In the current issue of RivBibl

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Rivista biblica 59:1 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


  • Rosario Pistone, "Giobbe, profeta paziente e il telos kyriu : Gc 5,7-20 e il Testamento di Giobbe", 5-28
  • Émile Puech, "La Lettre de Jacques et Qumrân", 29-55
  • Paolo L. Albertini, "Al di là della terra : analisi del carattere redazionale di Gs 1,7-9", 57-79
  • Leslaw D. Chrupcala, "Il Nuovo Testamento e l'archeologia mediatica", 81-103

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Ένα νέο άρθρο στο τρέχον τεύχος του JGRChrJ / A new article in the current issue of JGRChrJ

Στην ηλεκτρονική σελίδα του τρέχοντος τεύχος του Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 8 (2011) δημοσιεύεται το εξής νέο άρθρο:

Brice C. Jones, "The Bodmer ‘Miscellaneous’ Codex and the Crosby-Schøyen Codex MS 193: A New Proposal"

Μελέτες βιβλικού περιεχομένου στον τιμητικό τόμου του L. Padovese / Some studies of biblical interest in the FS L. Padovese

Στον τιμητικό τόμο για τον Luigi Padovese, ο οποίος κυκλοφόρησε από τις Edizioni Dehoniane Padovese (2011) συμπεριλαμβάνονται και μία σειρά από μελέτες βιβλικού περιεχομένου. Μεταξύ αυτών επισημαίνουμε τις μελέτες των καθ. της Θεολογικής ΑΠΘ Καϊμάκη, Κωνσταντίνου και Βασιλειάδη (ας σημειωθεί ότι και στα υπόλοιπα μέρη του τόμου πολλοί από τους συγγραφείς είναι Έλληνες ακαδημαϊκοί): 

P. Martinell - L. Bianchi (επιμ.), In caritate veritas. Luigi Padovese scritti in memoria, EDB, Bologna 2011
ISBN: 978-88-10-54141-8
59 ευρώ
σελ. 846


  • G. Ghiberti, "La sorte dei santi nella luce" (Col  1, 12). Reflessioni sul vocabolario biblico di santità", 307-312
  • F. Manns, "Il linguaggio relazionale dell' antica tradizione ebraica", 313-326
  • R. Raurell, "Il testo dei LXX nei padri greci", 327-340
  • D. Kaimakis, "The Resurrection of the Dead", 341-350
  • M. Konstantinou, "Il problema ecologico come probleme di rapporti. Un approccio biblico", 351-358
  • G. Hotze, "Die Krankenheilungen Jesu", 359- 370
  • A. Destro-M. Pesce, "Questioni di prospettiva. E la mappa dell montagna di Nemrud", 371-388
  • A.M. Buscemi, "L' azione liberatrice di Dio e di Cristo in Col 2, 13-15. Une rilettura filologico-esegetica", 389-402
  • C. Marcheselli-Casale, "Benedetto Dio per la sua ininterrotta progettualità di redenzione (Ef 1, 3a-10e)", 403-416
  • C. Gil Arbiol, "La contribución de Pablo al conocimiento de Jésus", 417-432
  • M.-L. Rigato, "Paolo e il tempio di Gerusalemme", 433-450
  • P. Vassiliadis, "I dati biblici e i loro sviluppi nella Chiesa", 451-470
  • M. Mazzeo, "I credenti tralci uniti dall' amore (Gv 15, 1-17)", 471-484


Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του RestQ / Articles of biblical interest in the current issue of RestQ

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Restoration Quarterly 53:3 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:


  • Abraham J. Malherbe, "On the writing of commentaries", 129-140
  • James W. Thompson, "The writing of commentaries : a response to Abraham Malherbe", 141-147
  • Phillip Camp, "David's fall : reading 2 Samuel 11-14 in light of Genesis 2-4", 149-158

Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011

Αρχαιολογικά νέα από το Ισραήλ - Αύγουστος 2011 / Archaeological news from Israel - August 2011

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpetation έχει αναρτηθεί το σύντομο άρθρο του Stephen Gabriel Rosenberg σχετικά με τα τελευταία αρχαιολογικά ευρήματα στο Ισραήλ. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η εβραϊκή επιγραφή "Shabbat" η οποία βρέθηκε κοντά στην κοινότητα του Timrat και η η οποία σύμφωνα με την άποψη των αρχαιολόγων δήλωνε την απόσταση που μπορούσε κανείς να διανύσει κατά το Σάββατο. Ανάλογες επιγραφές έχουν βρεθεί κι αλλού, όλες όμως σύμφωνα με το δημοσίευμα στα ελληνικά.
Στους αγωγούς που οδηγούν στην δεξαμενή του Σιλωάμ βρέθηκαν ένα ρωμαϊκό σπαθί μέσα στη θήκη του και μία πέτρα με σκαλισμένη menorah με πέντε ωστόσο λυχνίες και τρίποδη βάση. Ανάγονται γύρω στο 70 μ.Χ.
Αρχαιολόγοι εντόπισαν ευρήματα τα οποία κατά πάσα πιθανότητα συνδέονται με την πόλη του Ηρώδη Φασαηλίς.
Τέλος, στην κοιλάδα Jezre'el βρέθηκε αρχαίο λουτρό και τμήματα αγάλματος του Ηρακλή. Χρονολογείται στη ρωμαϊκή περίοδο.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο, πατήστε εδώ.

Ένα νέο βιβλίο για το κατά Ματθαίον / A new book on Matthew

Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Peeters ένας νέος συλλογικός τόμος αφιερωμένος στο κατά Ματθαίον και στη θέση του μέσα στην αρχέγονη Εκκλησία:

D.P. Senior, The Gospel of Matthew at the Crossroads of Early Christianity (BETL 243), Peeters, Leuven 2011
ISBN:978-90-429-2522-9
Σελ. XXVIII-781 p.
88 ευρώ

Περιεχόμενα τόμου

  • D.P. Senior, "Matthew at the Crossroads of Early Christianity: An Introductory", 3-24
  • Gerd Häfner, "Das Matthäus-Evangelium und seine Quellen", 25-72
  • Camille Focant, "La christologie de Matthieu à la croisée des chemins", 73-98
  • Christopher Tuckett, "Matthew: The Social and Historical Context – Jewish Christian and/or Gentile?", 99-130
  • Matthias Konradt, "Rezeption und Interpretation des Dekalogs im Matthäusevangelium", 131-158
  • Elian Cuvillier, "La construction narrative de la mission dans le premier évangile: Un déplacement théologique et identitaire", 159-176
  • Amy-Jill Levine, "Matthew’s Portrayal of the Synagogue and Its Leaders", 177-194
  • Wolfgang Kraus, "Zur Ekklesiologie des Matthäusevangeliums", 195-240
  • Daniel Marguerat, "Indicatif du salut et impératif éthique chez Matthieu: Une alternative?", 241-262
  • Joseph Verheyden, "Rock and Stumbling Block: The Fate of Matthew’s Peter", 263-312
  • Huub van den Sandt, "Matthew 11,28-30: Compassionate Law Interpretation in Wisdom
  • Language", 313-338
  • Gérard Claudel, "Joseph, figure du lecteur modèle du premier évangile", 339-374
  • Elaine M. Wainwright, "Beyond the Crossroads: Reading Matthew 13,52 Ecologically
  • into the Twenty-First Century", 375-388
  • Christoph Heil, "„Selig die Sanftmütigen, denn sie werden das Land besitzen“ (Mt 5,5): Das matthäische Verständnis der Landverheissung in seinen frühjüdischen und frühchristlichen Kontexten", 389-420
  • Edwin K. Broadhead, "Crossroads and Communities within the Gospel of Matthew", 421-436
  • Matthijs J. de Jong, "Dominion through Obedience: Matthew 12,18-21 among the Early Christian Characterisations of Jesus", 437-452
  • Mark R.C. Grundeken, "Community Formation in Matthew: A Study of Mattthew 18,15-18", 453-464
  • Gertraud Harb, "Die Stellung des historischen Jesus zur Tempelsteuer: Überlegungen zu Mt 17,24-27", 465-478
  • Markus-Liborius Hermann, "Die Bedeutung der Schrift – Vergleich der Schriftauslegung im Matthäusevangelium und im Hebräerbrief", 479-498
  • Peter Judge, "“Or is your eye evil because I am good?” (Mt 20,15): What
  • Kind of Justice Is This?", 499-510
  • Stefan Koch, "„Die entscheidenden Kleinen“: Beobachtungen zu den ἐλάχιστοι und den μικροί im Mt-Ev „at the crossroads“", 511-524
  • Veronica Koperski, "The Many Faces of the Canaanite Woman in Matthew 15,21-28", 525-536
  • Beate Kowalski, "Wunder bei den Heiden: Der heidnische Hauptmann (Mt 8,5-13) und die kanaanäische Frau (Mt 15,21-28)", 537-560
  • Jan Lambrecht, "The Weeds in Context: Composition in Matthew 13,24-43", 561-568
  • William R.G. Loader, "Does Matthew’s Handling of Sexuality Issues Shed Light on Its Context?", 569-584
  • Chris Ukachukwu Manus, "Towards an African Christian Theology of Conflict Resolution: A Re-Reading of Matthew 18,15-17", 584-598
  • Simon Pierre Mbumba Ntumba, "L’identité du disciple dans l’évangile de Matthieu: Le doublet de Mt 9,27-31 et 20,29-34", 599-606
  • Guillaume Migbisiegbe, "Entering into the Joy of the Master or Being Cast Out into the Outer Darkness: Re-Imagining the Eschatological Judgement in Matthew 25,30", 607-620
  • Nils Neumann, "Die Anschaulichkeit der Rede Jesu: Ein Beitrag zur Rhetorik der Bergpredigt", 621-636
  • Boris Alexander Paschke, "Ein Kommen und Gehen: Wie konsequent wird im Matthäusevangelium zwischen zentripetalem und zentrifugalem Universalismus unterschieden?", 637-652
  • Daniel A. Smith, "'Pray to your Father [who is] in secret' (Matthew 6,6): Considerations about Divine Presence and Sacred Space", 653-664
  • Francois P. Viljoen, "Matthew, the Church and Anti-Semitism", 665-682
  • Benedict Thomas Viviano, "A Woman’s Quest for Wisdom and the Adoration of the Magi as Part of Matthew’s Program of Solomonic Sapiential Messianism", 683-700
  • Wim J.C. Weren, "Matthew’s View of Jesus’ Resurrection: Transformations of a Current Eschatological Scenario", 701-712
  • Ansgar Wucherpfennig, "Jesus mehr als Salomo: Im Stammbaum des Matthäus", 713-722


Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2011

Βίντεο για τους "μολύβδινους κώδικες" / A video about the Jordan Lead Codices

Από το ιστολόγιο του Mark Goodacre πληροφορούμαστε για ότι ο Tom Verenna ανάρτησε ένα ενδιαφέρον βίντεο (περ. 10 λεπτών) για τους μολύβδινους κώδικες, οι οποίοι εξακολουθούν να προκαλούν το ενδιαφέρον της ακαδημαϊκής κοινότητας. O Verenna ακολουθεί την κυρίαρχη άποψη ότι οι κώδικες δεν είναι γνήσιοι και εξηγεί τους λόγους κατά της γνησιότητάς του στο σύντομο αυτό φιλμ. 
Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, πατήστε εδώ.

Το τρέχον τεύχος του JSJ / In the current issue of JSJ

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of Judaism in the Persian and Hellenistic Period 42:3 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Malka Zeiger Simkovich, "Greek Influence on the Composition of 2 Maccabees", 293-310
Το παρόν άρθρο αποτελείται από τρία μέρη: (1) στο πρώτο μέρος ο συγγγραφέας συγκρίνει τα μοτίβα εορτών στα 1 και 2 Μακκ και υποστηρίζει ότι αντίθετα με το 1 Μακκ το 2 Μακκ έχει ως κέντρο του τις εορτές και εξισώνει τον εορτασμό τους με τη θρησκευτική ευσέβεια. Επειδή τόσο ο εκδότης όσο το ακροατήριο του 2 Μακκ γνωρίζουν το ελληνικό ημερολόγιο, που έχει ως βάση του τις εορτές, η τήρηση των ιουδαϊκών εορτών παρουσιάζεται ως ο αντίποδας στον Ελληνισμό, (2) ο συγγραφέας εξετάζει γιατί η προσευχή διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο στο 2 Μακκ παρά στο 1 Μακκ. Μολονότι η κεντρική θέση της προσευχής στο 2 Μακκ μπορεί να υπονοεί ένα δάνειο από τα βιβλικά κείμενα, οι περικοπές του βιβλίου που αναφέρονται στην προσευχή μάλλον έχουν δεχθεί επιδράσεις από το ελληνικό δράμα. (3) Τέλος, στο τρίτο μέρος ο συγγραφέας αποπειράται να καταδείξει ότι διαφορετικά από το 1 Μακκ το 2 Μακκ έχει ως κέντρο του το Ναό κι όχι την Ιουδαία. Αυτό πηγάζει από το γεγονός ότι ο συγγραφέας του βιβλίου και το ακροατήριό του δε γνωρίζουν τη γη του Ισραήλ έχουν όμως σε μεγάλη υπόληψη τη λατρεία που έχει το κέντρο της στο Ναό. Ο συγγραφέας καταλήγει ότι το 2 Μακκ δε θα πρέπει αναγκαστικά να θεωρηθεί ως μία πολεμική εναντίον "της προπαγάνδας των Ασμοναίων" , όπως αυτή εκφέρεται στο 1 Μακκ, αλλά ως μία αφήγηση εν κένου της ιστορίας των Ασμοναίων με έμφαση στα θρησκευτικά θέματα που ήταν γνωστά στο ακροατήριο της Διασποράς. 

Bradley C. Gregory, "The Relationship between the Poor in Judea and Israel under Foreign Rule: Sirach 35:14-26 among Second Temple Prayers and Hymns", 311-327
Η μετάβαση από τα βάσανα των φτωχών στα βάσανα του Ισραήλ κάτω από τον ξένο ζυγό στο Σειρ 35, 14-26 είναι περισσότερο ομαλή από ό,τι συνήθως εκτιμάται ότι είναι. Αυτό οφείλεται στην τυπολογική σχέση μεταξύ των φτωχών και της ταυτότητας του Ισραήλ, η οποία δεν απαντά μόνο στη σκέψη του Ben Sira, αλλά είναι κοινό μοτίβο στις προσευχές και τους ύμνους της εποχής του Δεύτερου Ναού.  Η εξέταση του περιεχομένου του Σειρ 35 καθώς επίσης η γενικότερη τάση τις προσευχές και τους ύμνους της εποχής του Δεύτερου Ναού συμβάλει στην εξήγηση της ύπαρξης εθνικού περιεχομένου προσευχών στο κεφ. 36. 

Margaret H. Williams, "Image and Text in the Jewish Epitaphs of Late Ancient Rome", 328-350
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να διαπιστωθεί για πρώτη φορά η σχέση μεταξύ των λεκτικών και εικαστικών στοιχείων των ιουδαϊκών επιταφίων από τον 3ο και 4ο αι. μ.Χ. στη Ρώμη. Μία προσεκτική ανάλυση 500 περίπου επιγραφών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι παρά τον ιουδαϊκό χαρακτήρα των περισσοτέρων εικαστικών στοιχείων/παραστάσεων ο κυρίαρχος παράγοντας σε κάθε κοινωνικό επίπεδο ήταν η ρωμαϊκή πρακτική διατήρησης της μνήμης ενός προσώπου. Κατά συνέπεια το παρόν άρθρο ρίχνει σημαντικό φως στην προσαρμογή των Ιουδαίων της Ρώμης στο περιβάλλον τους κατά την Ύστερη Αρχαιότητα. Το άρθρο συμπληρώνεται από δύο παραρτήματα, στα οποία εξηγούνται όλα τα σύμβολα τα οποία εμφανίζονται στα μνημεία. 

Fergus Millar, "A Rural Jewish Community in Late Roman Mesopotamia, and the Question of a 'Split' Jewish Diaspora", 351-374
Σε αυτό το άρθρο τονίζεται η σημασία των πληροφοριών από την περιοχή της Συρίας για την ιστορία της ιουδαϊκής Διασποράς και στη συνέχεια ο συγγραφέας εστιάζει το ενδιαφέρον του σε ένα επεισόδιο που καταγράφεται στους βίους των πατέρων της Ανατολής του Ιωάννη της Εφέσου, όπου αναφέρεται η καταστροφή της συναγωγής μίας ιουδαϊκής κοινότητας, που είχε εγκατασταθεί στην περιοχή της Αmida, από τους εκεί χριστιανούς. Η σημασία αυτής της ιστορίας εξετάζεται με δύο σχετικούς μεταξύ τους τρόπους. Πρώτον, ο συριακός χριστιανισμός, όπως και ο Ιουδαϊσμός υπήρζε και στις δύο πλευρές των συνόρων μεταξύ της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και εκείνης των Σασσανιδών. Δεύτερον, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η παρουσία των ιουδαϊκών κοινοτήτων σε αυτές τις περιοχές της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας όπου ομιλούνταν η συριακή κι άλλες διάλεκτοι της αραμαϊκής καθιστά δυσκολότερη την αποδοχή της πρόσφατης θεωρίας για την ύπαρξη ενός "σχίσματος" στους κόλπους της ιουδαϊκής διασποράς, ένα μεγάλο μέρος της οποίας αδυνατούσε να κατανοήσει τα ραββινικά κείμενα επειδή γνώριζε μόνο ελληνικά. Για τους Ιουδαίους που ζούσαν σε περιοχές όπου ομιλούνταν τα αραμαϊκά ή τα συριακά δεν πρέπει να υπήρχε ένα μεγάλο γλωσσικό εμπόδιο για την ανάγνωση και πρόσληψη των ραββινικών κειμένων που προέρχονταν από την Παλαιστίνη ή τη Βαβυλώνα.